Sunday, November 1, 2009

Software Untuk Laptop Anda..Free..


Assalamualaikum wbt..
Selamat Sejahtera..
Salam Perpaduan..

Komputer memang minat saya lebih-lebih lagi berkaitan teknologinya. Minat ni tak pernah hilang sejak semester pertama Diploma Elektrik/Elektronik di UTMKL 2004. Macam-macam yang saya belajar dengan otai komputer hinggalah menghasilkan virus yang merosakkan windows sendiri.. Lepas format tu semula dengan windows XP pirate. Almaklumlah student yang kurang kewangan ni tak berapa gemar nak dapatkan yang original.

Cuma software original yang pertama saya adalah Kaspersky Internet Security 2010 yang baru saya guna sejak sebulan lepas, itu pun sangat murah iaitu RM30 setahun berbanding yang dijual di kedai RM89.90. Macam mana nak dapat murah? Ada caranya hehe..

Hari ini saya nak berkongsi beberapa software yang berguna untuk pelajar yang mempunyai laptop. Sebenarnya ada banyak tapi hari ini saya kongsikan 4 je.


BatteryCare
Software ini dihasilkan untuk meningkatkan prestasi penggunaan bateri laptop yang moden(dalam 4 tahun yang terkini). Ia memantau tahap kitaran kehilangan cas bateri dan membantu meningkatkan kawalan kuasa dan jangka hayatnya.

Software ini memaparkan antaramuka yang ringkas tetapi menarik dengan ciri-ciri maklumat yang ringkas tetapi cukup untuk mengenali bateri kita dengan lebih dekat.


>>Download BatteryCare

Maklumat tambahan tentang BatteryCare dan nasihat-nasihat terbaik dalam menjaga bateri laptop anda boleh didapati DI SINI.


AMD PowerMonitor
Software ini adalah untuk pengguna laptop AMD sahaja. Software ini berguna untuk memantau jenis kuasa yang digunakan sama Power Saver, Balance atau Performance. Anda boleh memantau tahap voltan, frekuensi dan core mana yang beroperasi dominan.


Ramai pengguna AMD atau INTEL tidak sedar bahawa komputer mereka berada dalam keadaan Power Saver, oleh sebab itu komputer mereka dirasakan perlahan atau tidak laju. sejak dari awal beli lagi..ish3.. Sedangkan voltan processor telah diturunkan kepada 0.8V supaya frekuensi komputer dapat diturunkan kepada ~900MHz untuk menjimatkan penggunaan tenaga.



Dengan software ini anda boleh menukarkan pelan kuasa kepada jenis yang anda suka. Bagi pengguna AMD dan INTEL, Windows Vista atau Windows 7 telah mempunyai sistem kuasa yang terbina dalamnya cuma penggunaan agak tidak mesra pengguna(pada pendapat saya la).

>>DOWNLOAD AMD PowerMonitor (Windows 7/Vista/XP)



Mengoptimumkan Prestasi Processor AMD
>>Download AMD Processor Driver (Vista/XP)
>>Download AMD Dual-Core Optimizer (Vista/XP)

Vista mempunyai banyak versi dan sesetengah versi yang menyokong software di atas biasanya akan menolak proses installation yang dilakukan. Jangan risau, hanya download je, tak dapat install tak rugi pun. Kalau dapat amat bagus untuk komputer anda.


Memantau Suhu Prosessor
Komputer sememangnya akan menjadi panas apabila pengendaliannya tidak betul. Ramai rakan saya suka menggunakan komputer di atas katil atau bantal mereka. Biasanya kipas yang di bawah laptop akan tertutup aliran udaranya dan menyebabkan haba yang terkumpul tidak dapat dikeluarkan. Hasilnya, motherboard rosak dan memakan lebih RM800 untuk dibaiki hanya kerana kesilapan kecil.



Sebagai langkah berhati-hati, install program ini. Bersaiz kecil, mudah digunakan serta boleh memantau frekuensi prosessor juga. 'Settings'nya boleh rujuk gambar di bawah.




Untuk OverHeat Protection anda boleh pilih angka yang lebih rendah jika mahu. Processor
mampu ber'tahan' sehingga 100 darjah celcius tapi lebih baik jangan ambil risiko.


>>Download CoreTemp 0.99.5. Pilih jenis 32bit

Kalau laptop rosak susah nak buat assignment, main facebook dan berchatting.. Mencegah lebih baik.. Selamat menggunakannya..(^_^)

Assalamualaikum wbt..
Selamat Sejahtera..
Salam Perpaduan..

No comments:

Post a Comment