Friday, May 1, 2009

Mesyuarat Konvensyen Kepimpinan (Update)

Assalamualaikum wbt..
Selamat Sejahtera..
Salam Perpaduan..

3 Mei 2009

Kami tiba di Hotel Seri Malaysia, Bagan Lalang, Sepang jam 2 petang. Selepas check-in baru sedar rupa-rupanya saya sebilik dengan Ustaz Nasir. Mudah kerja kami nak berbincang tentang kertas kerja ni. Kalau ikut plan penganjur, MPP akan diletakkan sesama mereka. Nampaknya plan ini tak menjadi.

3.30 petang sesi pertama bermula. Penerangan daripada Dr. Mustafa sebagai pengendali untuk format dan pembentangan kertas kerja. Diikuti oleh En. Saffry (bekas senior Ustaz Nasir rupanya..) yang menceritakan format membuat jurnal dan prosiding untuk pembentangan.

Prosiding ni bukan proses pembentangan tapi nama bagi kertas kerja yang akan dibentangkan, jurnal pula adalah kerja kerja ilmiah yang akan dibukukan setelah mendapat tauliah sidang editorial jurnal. Harap kertas kerja MPPUTM diterima sebagai jurnal, InsyaAllah.

6 petang semua dah buat kerja sendiri dan sesi 2 disambung selepas makan malam. Dalam sesi 2 tak ada pembentangan pihak penganjur lagi. Semua continue buat kertas kerja. 10.30 malam mata tak dapat ditahan lagi, Ustaz Nasir pun dah angkat bendera putih seangkatan dengan saya. Letih tak hilang lagi..

Lepas sarapan 8 pagi ni, kami sambung 'touch up' akhir kertas kerja. Dan kami masih dalam sesi 3 sekarang.. Kertas kerja kami bertajuk Pelapis Kepimpinan Mahasiswa: Satu Perspektif. Walaupun pihak penganjur menetapkan minimum 5 muka surat tapi kami sudah menjangkau ke muka surat 20. Sekarang saya sedang buat Sorotan Literatur (Literature Review)..

2 Mei 2009

Hari ini dalam jam 8.30 pagi saya akan bertolak ke Sepang bersama Ustaz Nasir Masroom untuk Mesyuarat Konvensyen Kepimpinan yang akan berlangsung 23 Mei akan datang. Konvensyen ini dianjurkan oleh UTHM melibatkan semua pimpinan MPP universiti seluruh Malaysia.

MPPUTM diminta untuk membentangkan kertas kerja yang berkaitan dengan kepimpinan. Apa saja yang berkaitan kepimpinan yang menjadi fokus MPPUTM. Alhamdulillah kertas kerja yang diminta telah disiapkan 100% dengan kerjasama oleh team yang dibentuk.

Dalam tugasan ini, Ustaz Nasir dilantik sebagai pegawai pemantau untuk memastikan tahap kualiti dan kertas kerja disiapkan dalam masa yang ditetapkan. Team yang dibentuk bagi menyiapkan kertas kerja ini melibatkan saya, Abg Izuan, Hafizul Hilmi, Syikin dan Aimran. Hadi sebagai coordinator untuk menetapkan fokus utama kepimpinan dalam kertas kerja yang dibuat.

Dalam kertas kerja yang dah disiapkan, pembangunan kepimpinan, kepimpinan transformasi menjadi fokus kami sebagai satu cara untuk berkongsi dengan pimpinan pelajar universiti lain tentang pengurusan kepimpinan era transformasi UTM.

Perkongsian yang lebih detail akan akan menyusul dan kertas kerja yang dihasilkan akan turut dikongsi bersama pembaca. InsyaAllah.

Saya belum kemas barang lagi. Jam sudah 5 pagi huhu.. Jumpa lagi minggu depan.


Assalamualaikum wbt..
Selamat Sejahtera..
Salam Perpaduan..

1 comment:

  1. salam. sorry berlaku teknikal problem psal kertas kerja tuh. rasa bersalah plak. huu

    ReplyDelete