Monday, December 28, 2009

PRK Makin Dekat...

Asslamualaikum wbt..
Selamat Sejahtera..
Salam Perpaduan..

PRK makin dekat, itu yang saya sangat pasti. Mungkin 2 minggu daripada sekarang..siapa tahu. Keputusan daripada KPT masih belum diketahui dan rakan-rakan saya masih belum mendapat signal bilakah tarikhnya.

Dalam menghampiri tarikh keramat ini, politk kampus UTM telah mula diwarnai peristiwa yang disifatkan sebagai politik kampus. Edaran flyers secara meluas telah mula tersebar ke segenap fakulti di bilik-bilik kuliah. Flyers yang dikaitkan antara kumpulan-kumpulan tertentu; Pro-Mahasiswa dan Evolusi Mahasiswa.



Sesetengah antara isinya penuh dengan dakwaan 'masing-masing' tentang program yang dianjurkan. Dibalas pula dengan kritikan 'tahap kerosakan minda' melalui flyers yang lain. 'Baling batu sembunyi tangan', pada saya inilah istilah yang paling tepat untuk menggambarkan situasi sekarang.

Mungkin semua catatan, tuduhan yang dibuat bukan merupakan tesis yang pasti memberi markah, jika tidak, pasti masing-masing berlumba-lumba untuk meletakkan nama sendiri sebagai pihak yang bertanggungjawab menulis.

Dalam situasi pilihanraya, semua ini disebut sebgai provokasi untuk mendapat kelebihan moral dengan usaha membentuk imej negatif pada pihak lawan. Dengan menuduh pihak lain ataupun menuduh terhadap 'diri sendiri'. Siapa tahu...?

Dalam era minda mahasiswa cuba dibangkitkan dengan nilai ilmu dan akhlak yang tinggi, perkara ini masih berlaku. Saya percaya perkara seperti ini tidak berlaku dalam pilihanraya memilih perwakilan pelajar/mahasiswa di Oxford, Cambridge dan mahupun di Harvard!

Tapi ianya berlaku di universiti tempatan di Malaysia! Dan mungkin juga di negara-negara kelas ketiga yang lain (kut...) tapi yang pasti ianya berlaku di sini, di universiti tempatan yang lokasinya berada di bawah langit, di atas bumi Malaysia.

Pedulikan Indonesia. Hanya kerana tarian pun mahasiswa mahu berdemonstrasi, wajarkan idea dan pemikiran mereka diambil pakai? Nampaknya belum tiba masanya lagi untuk kita mengambil contoh daripada mereka. Itu pendapat saya..ok?

Perlukah mahasiswa kita menghasilkan kertas-kertas bodoh ini?!
Perlukah mereka mengutuk dan mengata sesama sendiri?!
Adakah ini persediaan untuk menghadapi pilihanraya umum setiap 5 tahun sekali?!

Anda jawab sendiri. Dan turunkan jawapan anda dalam kertas undi akan datang. Ok..?





No comments:

Post a Comment