Tuesday, December 29, 2009

Retorik Syarikat Minyak?


Apakah itu syarikat minyak? Jawapan bagi soalan ini masih lagi diperdebatkan oleh syarikat minyak. Ini kerana bagi mereka jawapannya tidak semudah yang disangka. Dan mereka semakin banyak menggunakan kempen pengiklanan untuk menyatakan mereka lebih daripada sekadar syarikat minyak.

Chevron telah mendapatkan satu mukasurat penuh iklan dalam Washington Post bulan ini yang mempromosikan syarikat minyak sedang berusaha membantu perniagaan dan sekolah dalam mengurangkan penggunaan tenaga.

Iklan mereka menunjukkan gambar kanak-kanak lelaki memakai gogal. Iklan itu menyebut "setiap dollar dilaburkan dalam penggunaan tenaga yang efisyen hari ini, boleh memberi pulangan dua dollar dalam penjimatan tenaga."

Naib Presiden Chevron, Peter Robertson menggambarkan usaha pelestarian ini sebagai "sumber tenaga baru terbaik di dunia dan perkara terbaik kami dapat lakukan untuk pelepasan karbon."

BP (British Petroleum) mengiklankan gambar matahari, kincir angin dan ladang tanaman di samping ikon untuk gas dan minyak. "Daripada bumi ke matahari dan semua benda di antaranya...BP telah melaburkan lebih $40 billion sejak 5 tahun lepas dalam minyak dan gas,untuk alternatif seperti angin, solar dan minyak-bio," ditulis dalam iklan tersebut. Syarikat itu mewar-warkan pelaburan jangka-panjangnya dalam tenaga yang boleh diperbaharui.

Syarikat Exxon Mobil juga beriklan "Minyak Untuk Difikirkan", yang terkandung dalam iklan New York Times dan Wall Street Journal tentang permintaan minyak yang meningkat dan betapa perlunya kepada keberkesanan penggunaan tenaga, pelestarian dan pelaburan untuk mengurangkan pelepasan karbon.

Syarikat ini membuat pelaburan besar dalam sektor bukan petroleum. Dua minggu lepas Exxon Mobil mengumumkan $41 billion pembelian syarikat pengeluar gas asli XTO Energy, satu tindakan yang dianalisis sebagai 'pertaruhan bermakna' yang perlu mereka bayar untuk perniagaan mereka dalam pelepasan karbon dan penghasilan pembakaran gas bersih supaya lebih menguntungkan pada masa depan.

Keputusan pelaburan itu dibuat 5 bulan selepas Exxon Mobil mengumumkan $600 juta pelaburan dalam pemprosesan bio-fuel berasaskan alga, tindakan yang menjadi Exxon pendominasi dalam pasaran ini.

Pembelian $41 billion XTO Energy membuktikan pelaburan Exxon melebihi jangkaan $25-30 billion pelaburan yang sepatutnya dibuat. Dan mereka sangat yakin dengan keuntungan yang bakal diterima.

Ini adalah asas atau dasar perniagaan bagi semua syarikat petroleum untuk terus maju dan mereka sanggup mengambil tindakan drastik selepas melihat permintaan tenaga yang semakin meningkat, begitu juga dengan kos penggunaan karbon. Faedah untuk pasaran mereka sangat jelas, dengan syarikat-syarikat ini perlu memujuk pihak Kongres dan pengguna untuk menerima bahawa halatuju tenaga yang mereka tawarkan adalah pelbagai.

"Syarikat-syarikat ini pastinya cuba melihat situasi menang-menang untuk mereka," kata Ken Green, penerima biasiswa di American Enterprise Institut.

"Mereka akan menggilap kepercayaan terhadap imej 'hijau' mereka, meminta kerajaan untuk memberi tumpuan terhadap mereka dan mereka akan membina persepsi umum bahawa gas asli (natural gas) adalah jawapannya." "Ini adalah tindakan bijak yang akan melindungi beberapa tapak (perniagaan) untuk mereka," ujar Green lagi.

Sekarang ini, industri petroleum secara keseluruhannya memberi isyarat untuk merubah cara mereka melihat pasaran. Kumpulan syarikat pedagang minyak dan gas, American Petroleum Institut(API), baru sahaja memberhentikan 15% tenaga kerja mereka.

Presidennya, Jack Gerard menyatakan ini sebahagian daripada tindakan tangkas dan agresif pengorganisasian semula syarikat . "API tidak cukup fokus", ujar Gerard ketika mengulas kepentingan pelaburan yang dibuat dalam membangunkan tenaga boleh diperbaharui dan rendah karbon, sebagaimana pentingnya gas asli untuk dihasilkan.

"Kita tidak cukup efektif seperti yang sepatutnya dalam mendidik orang ramai tentang betapa kritikalnya peranan minyak dan gas terhadap ekonomi kita," kata Gerard. API juga melancarkan iklan kempen yang mengaitkan syarikat minyak dan gas kepada 9.2 juta peluang pekerjaan kepada rakyat Amerika.

Salah satu daripada flyer API menegaskan, "Setiap orang mempunyai hubungan dengan industri minyak dan gas Amerika... Peladang juga menggunakan gas asli dalam pertanian mereka... Jika kamu membeli sebuku roti, membeli peralatan elektronik terkini atau memandu kereta, pertimbangkan bahawa kamu adalah sebahagian daripada industri minyak dan gas asli ."

Iklan Chevron mensasarkan supaya orang ramai berfikir tentang kelestarian tenaga apabila meluaskan pandangan terhadap syarikat mereka, kata Helen Clark, Pengurus Pemasaran Korporat Chevron.

"Minyak dan gas adalah perniagaan kami yang utama, tetapi masih ada banyak lagi perkara penting yang boleh kami lakukan," katanya lagi. "Kami mahu orang ramai tidak melihat retorik syarikat minyak sebelum ini sepertimana pandangan tentang Big Oil," tambah beliau. "Kami mahu memastikan usaha ini membentuk pandangan ramai dalam semua sisi perusahaan ini"

[
Big Oil merupakan istilah yang digunakan untuk menggambarkan individu dan kumpulan pengeluar minyak dan gas yang mempunyai kuasa untuk mempengaruhi politik khususnya di Amerika Syarikat. Big Oil umumnya dikatakan sebagai pelobi tenaga.]

No comments:

Post a Comment