Monday, August 2, 2010

Mahasiswa Perlu Berpolitik?

Assalamualaikum wbt..
Selamat Sejahtera..
Salam Perpaduan..

Mahasiswa adalah kelompok yang sedang diusahakan pembentukannya untuk menjadi golongan intelektual yang juga merupakan pelapis kepimpinan negara. Mahasiswa inilah yang kita harapkan untuk menjadi ahli politik, jurutera, teknokrat serta lain-lain bidang profesional yang memerlukan kepada modal insan yang tinggi kualiti dan sahsiahnya.

Baru-baru ini kita dimaklumkan oleh Ketua Setiausaha Negara bahawa mulai 1 Ogos 2010, guru DG41 dan DG48 sudah mula dibenarkan berpolitik dan wujud pula saranan supaya AUKU dipinda bagi membolehkan pensyarah serta mahasiswa turut dibenarkan untuk berpolitik. Walaupun wujud pelbagai pendapat bahawa politik tidak semestinya politik kepartian akan tetapi saya masih berpendapat bahawa keadaan masih belum sesuai untuk pindaan AUKU sebegini dibuat.

Saya bukan bermaksud untuk menentang arus dan hasrat sesetengah pihak lebih-lebih lagi hasrat YB Dato Saifuddin Abdullah untuk meningkatkan kematangan berpolitik masyarakat.

Politik bagaimana kita harapkan untuk golongan akademik ini terlibat? Menjadi calon pilihanraya, memegang jawatan dalam parti atau satu usaha untuk menggalakkan golongan akademik memberikan pendapat mereka?

Saya telah berpengalaman dalam dua kali pilihanraya kampus UTM dan turut berinteraksi dengan ramai rakan di kampus-kampus IPTA di seluruh Malaysia. Pilihanraya kampus masih menunjukkan kematangan dan kesedaran rendah di kalangan mahasiswa yang terlibat untuk memenangkan calon dan kumpulan yang disokong; samada aspirasi, bukan aspirasi serta bebas. Sekalipun dalam pilihanraya berskop kecil ini, masih berlaku provokasi, surat layang, gunting poster, bakar poster, spray pintu, rapat umum yang tegang dan kata mengata antara dua pihak. Sesetengahnya menganggap ini adalah strategi dalam memenangi pilihanraya. Semua ini berlaku di kalangan mahasiswa yang dikatakan matang dan mempunyai daya intelektual yang tinggi.

Unsur-unsur fanatik dengan kumpulan tidak dapat dielakkan sekalipun pilihanraya telah tamat hinggakan di sesetengah kampus; kabinet mahasiswa mengambil masa lebih daripada 3 bulan untuk dibentuk kerana melibatkan masalah dalaman dan ketidaksepakatan antara calon yang menang. Sedangkan mereka bukanlah kepimpinan yang akan menguruskan RM1-2billion dana apabila telah menang.

Saya bersetuju mahasiswa dan pensyarah tiada halangan untuk mengundi pihak yang mereka rasakan sesuai. Dan mereka boleh memberikan pendapat dan pandangan mereka tentang politik negara secara bebas tanpa sebarang kekangan atas dasar hak mereka dalam negara yang mengamalkan demokrasi berperlembagaan. Akan tetapi jika melibatkan politik kepartian, saya fikir ia bukanlah masa yang sesuai untuk dilaksanakan.

Saya lebih suka mahasiswa dan pensyarah berada dalam kelompok yang boleh menegur kedua-dua pihak; kerajaan mahupun pembangkang secara bebas; dalam platform mereka sebagai golongan akademik dan intelektual negara. Mereka boleh berbicara dalam seminar, forum, dialog, wacana, konferens, konvensyen dan simposium anjuran mana-mana pihak ataupun yang dianjurkan mereka sendiri di universiti masing-masing.

Tidak perlulah mereka ditarik untuk berbicara bagi pihak parti politik tertentu, atau menunjukkan mereka cenderung kepada sesetengah parti. Kita mungkin mengharapkan mereka matang berpolitik tapi adakah mereka akan lebih matang daripada jiran yang tidak bertegur sapa hanya kerana perbezaan ideologi dan parti? Yang bergaduh, bermasam muka, sindir menyindir antara satu sama lain hanya kerana perbezaan pegangan mazhab politik?

Menjadi seorang mahasiswa hanyalah 3-4 tahun sahaja dan tempoh inilah merupakan tempoh kritikal untuk mereka membina idealisme mereka sendiri, tempoh untuk mereka mengkritik parti kerajaan yang memerintah mahupun parti pembangkang tanpa perlu dikekang oleh peraturan parti. Yang paling dikesali adalah jika mereka dikekang oleh ideologi parti dan mengalami keterikatan minda tanpa mampu membantah walaupun ada perkara yang tidak mereka persetujui.

Bagaimana dengan situasi pilihanraya umum dan pilihanraya kampus akan datang apabila politik kepartian dibenarkan menjengah dan mengisi ruang-ruang kampus. Saya cuba untuk membayangkan bendera-bendera parti TIDAK akan memasuki kampus walaupun sedar bahawa ada pihak akan membuktikan dominasi politik mereka di kebanyakan kampus.

Suka untuk saya mengingatkan bahawa pilihanraya kampus tidak boleh dijadikan kayu ukur kepada perkembangan politik di luar. Sesiapa sahaja yang memenangi kerusi, daripada kumpulan mana sekalipun tidak boleh menjadi pengukur populariti sesuatu ideologi politik kerana sebahagian besar mahasiswa masih mengundi berdasarkan paras rupa, penampilan dan agenda kebajikan; bukan berdasarkan kewibawaan, idea dan buah fikiran. Walaupun ada pendapat menyatakan mahasiswa mengundi berdasarkan persepsi bahawa calon kumpulan Aspirasi adalah Pro-Kerajaan dan calon Pro-Mahasiswa adalah Pro-Pembangkang, akan tetapi masih ramai mahasiswa tidak mengenali calon-calon tersebut secara langsung.

Lihat sahaja 13 negeri di Malaysia; 9 negeri dilabel sebagai negeri BN dan 4 negeri PR. Berapa buah universiti akan diberi label selepas ini? Saya amat BERHARAP agar universiti-universiti tidak dilabel sebagai universiti UMNO, MCA, MIC, PAS, PKR, DAP mahupun BN atau PR jika idea berpolitik ini direalisasikan kerana ianya tidak akan mencambahkan keintelektualan melainkan sekadar melariskan jualan akhbar semata-mata.

Saya berpendapat adalah WAJAR jika mahasiswa dibenarkan untuk berdaftar sebagai ahli parti jika mereka telah berumur 21 tahun ke atas dan layak untuk mengundi. Akan tetapi adalah tidak wajar untuk mereka membawa pengaruh ideologi politik ke dalam kampus dalam apa saja cara sekalipun.

Penglibatan aktif pensyarah dalam politik sebagai ahli parti yang memegang jawatan dilihat wajar kerana mereka antara insan yang terlibat secara langsung dengan masyarakat; akan tetapi masih perlu kepada pemerincian yang mendalam dan kesannya kepada aktiviti akademik, aktiviti penyelidikan serta iklim politik dalam kampus. Namun saya percaya pensyarah adalah cukup matang dan profesional untuk tidak membawa politik kepartian dalam kampus kerana dikhuatiri hanya akan menimbulkan pertelagahan di kalangan pihak yang tidak sependapat.

Saya memohon kepada semua pihak; hormatilah universiti sebagai gedung ilmu dan jangan cemari kegemilangannya dengan kepentingan survival politik masing-masing bagi pihak kerajaan mahupun pembangkang. Walaubagaimanapun, AUKU tidak menghalang untuk perbincangan politik diadakan dalam bentuk ilmiah bagi tujuan akademik dan pengetahuan am.

Politik Untuk Kesejahteraan Agama, Bangsa dan Negara.

5 comments:

  1. Salam.nice one..=)

    ReplyDelete
  2. Setuju..
    Cuma mahasiswa perlu dirakyatkan kpale otak masing2..

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. salam
    politik ni kotor
    bukan sebab 'politik' itu
    tapi 'orang' yg 'terlibat' dengan sesuatu politik itu.
    saya tak mahu peduli apa rancangan kotor 'pihak' memasing
    yg saya tahu, saya cintakan negeri saya melaka, dan saya bangga menjadi rakyat malaysia
    apa yang penting, kita mestilah bersatu padu atas nama 'islam'
    buang yang keruh, ambil yang jernih...
    pilih hiburan yang betul
    jangan melampaui batasan kerana Allah tak suka orang yang melampaui batasan
    marah
    kita letakkan marah kita kepada tempat yang betul
    jika kita marah kerana kepentingan peribadi, marah sekadarnya sahaja dan lupakan lah dan ingat jangan sehingga putus silaturrahim
    jika marah kepada 'orang' yang menghina nabi kita, ya..kita patut salurkan marah itu secara berhikmah...
    orang yang bahagia bisa membahagiakan orang lain..=)
    negeri melaka bandaraya bersejarah semakin maju dengan tarikan pelancongan yang sangat menambat hati sesiapa yang datang
    terbaru, kenderaan monorel 'dua alam'..mari2 semua datang ke melaka..cuti2 malaysia..=)

    ReplyDelete
  5. sayan menyokong pandangan saudara ttg isu ini.. universiti tidak sepatutnya dilabelkan sebagai universiti parti politik. Mahasiswa perlu faham universiti bukan la medan untuk politik luar untuk memenangi PILIHANRAYA mereka, tetapi universiti merupakan tempat mahasiswa untuk meluahkan pendapat yang bernas untuk kemajuan mahasiswa. Kita jangan biarkan politik luar mempengaruhi minda mahasiswa. Mahasiswa perlu neutral sebelum memberi apa-apa komen tentang isu politik..

    ReplyDelete