Saturday, August 29, 2009

Tahun Ke-52 Kita Merdeka



Assalamualaikum wbt..
Selamat Sejahtera..
Salam Perpaduan..
Salam Kemerdekaan..

Sukacita saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Kali Ke-52 kepada semua warga UTM.

Dalam tempoh 52 tahun ini, telah banyak nikmat dan anugerah Ilahi yang 'wajib' kita syukuri sebagai seorang hamba Allah. Sama-sama kita syukuri nikmat Iman dan Islam, mensyukuri nikmat bebas dan merdeka, nikmat kesenangan dan kebahagiaan, nikmat keamanan dan kedamaian.

Saidina Umar R.A pernah terdengar doa daripada seorang lelaki ketika sedang bertawaf di kaabah. Suatu doa yang meminta sesuatu yang sangat berlainan daripada kebiasaan yang beliau dengari. Iaitu, "Ya Allah, masukkanlah aku dalam golongan yang sedikit".

Saidina Umar menunggu sehingga lelaki tersebut selesai beribadat dan segera bertanya akan doa yang dipanjatkan tadi. Saidina Umar r.a ditanya kembali, "Adakah tuan mengkaji Al-Quran?". "Ya, bahkan". "Oleh itu tuan patut mengetahui bahawa Al-Quran ada menyatakan bahawa betapa sedikit golongan yang bersyukur. Maka aku berdoa agar dimasukkan dalam golongan tersebut."

Sebagai perkongsian kita, sejauhmanakah kita mensyukuri nikmat hidup merdeka selama ini dan sambutan ulang tahunnya juga berada dalam bulan Ramadan yang mulia. Adakah kita bersyukur dilahirkan dalam keluarga Islam? Bersyukur serta meredhai Islam sebagai agama dan pegangan kita..?

Sempena beradanya kita dalam bulan Ramadan yang mulia, marilah kita bermuhasabah kembali isi hati, iman serta ketakwaan kita kepada Allah S.W.T. Jadikan Islam sebagai panduan hidup yang sebenar. Kekalkan momentum Iman dan keinsafan diri yang kita perolehi sepanjang Ramadan ini. Sama-sama kita beristiqamah dengan transformasi Iman yang dicapai untuk menggapai mardhatillah (keredhaan Allah).


Assalamualaikum wbt..
Selamat Sejahtera..
Salam Perpaduan..
Salam Kemerdekaan..

No comments:

Post a Comment