Thursday, July 2, 2009

To Anonymous..

Assalamualaikum wbt..
Selamat Sejahtera..
Salam Perpaduan..

Syukur ke hadrat Ilahi atas limpahan rahmat dan kurniaannya kita masih menikmati anugerah nafas untuk terus hidup dan terus beribadah kepadanya.

Saya berharap untuk menulis tetapi berikutan kekangan masa dan keletihan mengurus MHS, hasrat menulis tertangguh untuk beberapa selang waktu.

Menulisnya saya pada hari ini disebabkan oleh manusia-manusia yang suka memberi pandangan tanpa memperkenalkan diri. Kemudian menulis sesuka hati tanpa berfikir. Hanya kerana orang mungkin tidak mengenali mereka maka mereka berasa bebas untuk menulis dan mengkritik.



Dari sudut ilmiah dan adab, seseorang perlu memperkenalkan diri sebelum memulakan percakapan supaya perbincangan mudah untuk dirujuk kepada yang membangkitkan isu. Akan tetapi, manusia Anonymous ini kurang unsur ilmiah dan adab ini walaupun dia seorang mahasiswa (mungkin..)

Oleh itu, sepatutnya saya TIDAK melayan sebarang pandangan, kata-kata, teguran dan luahan yang tiada asal-usul dan sumber yang boleh saya kenal. Tapi saya layan juga..Hmm...

Ada yang suka mengguna nama Anonymous supaya mudah untuk membuat kenyataan me'negatif'kan atau mudah untuk mereka menghentam pihak yang dirasakan perlu dilayan secara kasar. Lemahnya mereka.. Tulislah sesuka hati anda kerana tiada penghormatan daripada saya untuk anda. Akan tetapi insyaAllah saya akan cuba menjawab sebaik mungkin persoalan yang ditimbulkan.

Apa yang terasa di hati insyaAllah tidak perlu saya luahkan. Kami MPP dan saya, sering diingatkan untuk mengikhlaskan hati dan teguhkan niat untuk membantu mahasiswa. Walaubagaimanapun, sebarang tuduhan, hentaman dan kecaman yang tidak benar, akan saya cuba lapangkan dada dan maafkan. Jika saya tidak mampu, maka silakan si Anonymous berjumpa Allah di padang mahsyar kelak dan pohonlah ampun daripadanya yang Maha Pengampun.

Waalhua'lam

Isu LI RM20.
Saya tidak tahu siapa si Anonymous yang berkata-kata dan daripada fakulti mana. Maka saya bagi contoh begini. Seorang MPP FKSG (sekarang ini) membuat LI di Kuala Lumpur dan yuran LI yang dikenakan sebanyak RM470. Elaun LI yang diterima adalah sebanyak RM500 (diputuskan oleh fakulti masing-masing). Ada MPP FAB mendapat elaun sebanyak RM9++.00 tapi saya belum tahu lagi jumlah yuran yang beliau bayar.

Secara logiknya, yuran yang dibayar RM470 telah dikembalikan termasuk lebihan RM30. Untuk penjelasan lanjut, elaun LI bukanlah untuk 'cover' yuran yang dikenakan akan tetapi imbuhan pihak KPT kepada anda atas sumbangan untuk menggerakkan perjalanan ekonomi negara. Sedarlah Mahasiswa.

Kerana itu, dalam post sebelum ini saya ada meminta rujuk kepada fakulti masing-masing tentang jumlah elaun yang diterima dan bagaimana pengiraan dibuat. Di UTM, ada 10 buah fakulti dan jika anda TIDAK MAMPU menanyakan hal ini kepada 1 buah fakulti anda sendiri, apatah lagi saya untuk pergi ke semua 10 buah fakulti; hanya semata-mata untuk tahu jumlah bayaran yang diterima.

MPPUTM telah memperjuangkan elaun LI sejak sekian lama dan Mahasiswa UTM merupakan penerima PERTAMA berbanding universiti lain. Saya tidak mahu sebut perkara ini dari awal untuk menjaga hati sahabat dari universiti lain. Tak mengapalah...kita terima sahaja apa yang akan berlaku selepas ini. Oleh itu, dapatkan penjelasan lanjut daripada fakulti anda. Penolong Pendaftar anda pasti bersedia menjawab sebarang persoalan.

Isu Bersyukur.
Hanya kerana saya meminta anda bersyukur dengan jumlah yang diterima, saya diisytiharkan telah masuk parti politik? Subhanallah... Saya hanya mampu tersenyum. Adakah setakat itu sahaja tahap pemikiran mahasiswa Anonymous ini?

Kalau begitu, Rasul S.A.W yang sejak dari dulu menganjurkan manusia untuk mensyukuri nikmat Allah telah masuk parti mana? Mungkin si Anonymous mahu memberi pandangan. Silakan..

Apabila si Anonymous berkata; "eleh rm 20 je dapat tu pun nak kecoh... pigila ko...". Saya dapat jangkakan dia tidak menyiasat dan merujuk pihak fakulti terlebih dahulu. Terpulanglah wahai mahasiswa...

Assalamualaikum wbt..
Selamat Sejahtera..
Salam Perpaduan..

No comments:

Post a Comment